Vineri seara (n.a. 16 octombrie 2015) am avut plăcerea să „învârt plăcile“ într-un prim party ce susținea festivalul Nymphea Dance 2015, ajuns acum la cea de-a XIII-a ediție. A fost la Urban Place (T. Vladimirescu 75) într-o încăpere cu mult funk, cyphere de b-boy, popping, locking, dans hip-hop, electro boogie, sesiuni de scratch; cu discuri ce au scris istoria hip-hop în lume, cu cărți de graffiti și benzi desenate și, desigur, cu distracție cât cuprinde. Gazdele serii au fost trei dintre veteranii locali: Andrei — din echipa de b-boy orădeni H2O (Hip-Hop Oradea), la microfon — MC Dany (Mega Discoteca Tineretului Costinești) și subsemnatul la platane (pick-upuri) — DJ Klaus EB (Grafformers) — responsabil cu livrarea beat-urilor. Au fost invitați și au mai participat la eveniment tineri de pe întreg cuprinsul țării (de la Constanța la Zalău, la Arad sau București) ori de-afară, din state precum Ungaria, Austria, Elveția etc.

MC Dany (Mega Discoteca Tineretului Costinești) și DJ Klaus EB (Grafformers Oradea) la Nymphea Dance 2015 Preparty

MC Dany (Mega Discoteca Tineretului Costinești) și DJ Klaus EB (Grafformers) la Nymphea Dance 2015 Preparty

De la Casa Tineretului în toată Oradea

Nymphea Dance nu este un eveniment întâmplător; are loc deja de mai bine de 10 ani, locațiile de organizare fiind destule de-a lungul timpului: de la parcul Ion C. Bratianu sau fosta parcare de pe str. Independenței, până la sediul Casei Tineretului din Ioșia, Casa de Cultură a Sindicatelor din parcul 1 Decembrie, parcarea Lotus Center sau sala de evenimente a complexului comercial Era Shopping Park. De-asemenea, desfășurătorul și programul artistic au cuprins în fiecare an numere din diferite genuri și stiluri de dans (de la folclor la breakdance) având invitați din țară, din Europa sau de pe întreg mapamondul. Chiar dacă nu toate scenele erau 100% pe gustul meu, în calitate de spectator am fost prezent începând cu ediția din 2005 — după cum probabil vă așteptați — la scena b-boying.

În perioada 2010–2013 am sprijinit majoritatea evenimentelor lui Andrei sau chiar am organizat unele împreună pe care le-am denumit atunci „Apă de noiembrie“, „Apă de decembrie“ etc. Toate s-au întâmplat la Casa Tineretului din Ioșia. Iar în urmă cu doi ani (n.a. 2013) am avut onoarea, alături de DJ Fany, să întrețin fundalul muzical din cadrul tuturor competițiilor de dans urban Nymphea Dance 2013. O situație nu tocmai ușoară pentru noi dacă enumerăm cele 3 zile de competiții a câte 6–8 ore de battle-uri fiecare, cu participanți pe diferite categorii de vârstă și sex. Tot atunci am avut și onoarea de a-l cunoaște personal pe fostul director al Casei Tineretului din Oradea, domnul Gabriel Chevari sr. — un om chibzuit și cu o atentă implicare în activitatea destinată dansurilor pentru tineret (atât cât a putut și i-a fost de cuviință în toți acești ani).

Vara lui 2014 a adus însă doliu în lumea dansului orădean, deoarece domnul Chevari a decedat în urma unor lungi probleme de sănătate. (Doresc să transmit pe această cale sincere condoleanțe familiei îndurerate.) Chiar și așa, festivalul Nymphea Dance a avut loc în toamnă, iar Andrei, subsemnatul — DJ Klaus EB, Saylas și Franco (DJ F1) ne-am ocupat de party-ul dinaintea evenimentului în sine. Dar eu am început să simt că ceva parcă nu mai e la fel… Pe an ce trece mi se pare că sunt tot mai puțini oameni dedicați și implicați în susținerea evenimentului. Ceva parcă apasă atât din interior cât și din exterior…

DJ Klaus EB la diferite ediții Nymphea Dance Oradea

DJ Klaus EB la diferite ediții Nymphea Dance Oradea

De la Primărie la Casa Tineretului

Nu doresc să intru în tot felul de detalii ce nu mă privesc sau dedesubturi pe care nu le cunosc despre Casa Tineretului, cu atât mai mult cu cât colaborarea mea cu cei de la FRT — Fundația Română pentru Tineret Bihor (principalul organizator din fiecare an al evenimentului) A FOST ÎNTOTDEAUNA ÎNCADRATĂ CA ACTIVITATE DE VOLUNTARIAT. Dar am auzit de vreo 5 ani încoace niște zvonuri cum că cei de la conducerea Primăriei Oradea doresc „să pună mâna“ pe hotelul, pe clădirea și pe spațiile Casei Tineretului ca să facă (și) acolo un (alt) mall sau supermarket. Între timp, au mai apărut și o grămadă de articole în presa locală despre acest subiect și treaba e destul de groasă (art. 1, art. 2, art. 3). Bătălia se prezintă crâncenă și longevivă mai ales pentru că se pare că au ieșit la iveală și niște datorii acumulate în timp din partea fundației. Încerc așadar, pe cât posibil, să fiu obiectiv privind acest subiect delicat, mai ales că înțeleg atât cauza fundației cât și poziția primăriei. Mai știu că sunt și o grămadă de simpatizanți ai tuturor activităților dvs. ca actual primar al Oradiei, domnul Ilie Bolojan, între care și mutarea Casei căsătoriilor de la Casa Tineretului la Lotus Center la începutul lui 2012.

Dar am decis să iau atitudine și să afirm că, indiferent ce s-ar întămpla cu Fundația Română pentru Tineret Bihor (adică dacă se urmărește neapărat dizolvarea ei), Primăria Oradea nu trebuie să uite un lucru foarte important: tinerii orădeni au totuși nevoie atât de medii legale cât și de spații fizice prin intermediul cărora să-și poată desfășura activitățile de recreere, divertisment, petrecere a timpului liber etc. Din păcate cluburile, pub-urile și barurile nu consider că sunt o alternativă viabilă și educativă în dezvoltarea corectă a personalității lor. Iar datoriile acumulate în timp de către FRT, într-un oraș secătuit atât din punct de vedere cultural cât și economic, nu cred că justifică toată această luptă acerbă după un spațiu destinat până acum unor activități multiculturale în favoarea unui alt banal spațiu comercial. Am asistat deja de câțiva ani, de exemplu, la „dizolvarea mediului pseudo-cultural“ din tot centrul municipiului Oradea odată cu interminabilele lucrări de reabilitare din zona V. Alecsandri–Pasaj Vulturul Negru–Piața Unirii–Calea Republicii. Ca să nu mai amintesc de desființarea tuturor cinematografelor vechi din Oradea și de degradarea, în timp, a spațiilor lor. Știu, acolo e și culpa Centrului Național al Cinematografiei. Dar totuși, principalele motive pentru care sunt convins că tineretul părăsește orașul sunt tocmai aceste considerente de ordin cultural și educațional. Pesemne că generațiile ’80–’90 sunt în căutare de locuri mai vii, mai culturale și mai prospere în ce privește viitorul lor. Dacă avem capacitatea de a atrage și investi fonduri europene nerambursabile, cum am putea menține tineretul nostru la el acasă și a-l implica în dezvoltarea societății de mâine?

Tineri și trupe de dans la Nymphea Dance 2013

Tineri și trupe de dans la Nymphea Dance 2013

La urma urmei, „grija față de om și față de soarta lui trebuie să reprezinte mereu scopul principal al tuturor eforturilor tehnologice… astfel încât creațiile minții noastre să fie o binecuvântare și nu un blestem pentru omenire.” (Albert Einstein, citat din Știință și fericire, Pasadena, 1931)

0 52